Celkový dizajn hotela tvorí množstvo jednotlivých prvkov. Stavebné materiály, materiály používané v interiéri, nábytok, textilný materiál a farby.
Interiérový dizajn je stvárnenie nejakej myšlienky, nápadu v priestore stavby, pomocou interiérových prvkov, rôznych materiálov a ich farebného zladenia.
Prečo je dôležitý hotelový dizajn?
V interiéri dotvárajú dizajn prvky z dreva, kovu, keramiky, skla, textilu, kože… Ideálne by mali byť prepojený dizajn hrubej stavby aj po drobné estetické detaily. To je možné predovšetkým u novostavieb, kde bolo od začiatku tvorené podľa jednotnej myšlienky. Náročnejšia situácia je v čiastočne alebo postupne rekonštruovaných zariadeniach.
Tak ako v dlhodobých marketingových stratégiách, tak aj v dlhodobom dizajnovom zámere by mali byť jasne zadefinované prvky: farby, štýl, materiál – jednotná prezentácia. Správne zadefinovanie umožňuje šetrenie financií, zjednotenie – profesionalitu projektu, celistvú myšlienku v čase. (Množstvo čiastkových investícií bez jednotnej nosnej myšlienky neprináša želaný výsledok).
Investor by mal mať písomne zadefinovaný plán podľa, ktorého sa bude čiastočná dlhodobá rekonštrukcia realizovať, bez ohľadu na personálne zmeny v nižších manažérskych pozíciách.
Príklad ako by to nemalo byť: 3 rôzne druhy dreva v reštaurácii s tromi rozdielnymi úpravami povrchu a použité tri rozdielne farebné odtiene.
- aj rozmiestnenie nábytku má mať svoj význam. Aby bol v priestore správny tok energií, potrebujú miestnosti dýchať, ale zároveň pútať hostí.
- kombinácia rôznych materiálov potrebuje svoje pravidlá a o tých Vás informuje najlepšie profesionál dizajnér.
- spojenie stavebných prvkov s interiérovými vnímajú návštevníci ako celok. Aj prepojenie rôznych miestností je vnímané Vašimi hosťami. Štýl zariadenia recepcie, reštaurácie aj hotelových izieb by mal na seba nadväzovať.
- dnes si Vaši hostia radi pozrú fotografie izieb a interiéru hotela na internete pred rezerváciou. Často – krát to zaváži pri ich rozhodovaní. Nenechávajte to na náhodu.
Investor (zastúpenie) – architekt – odborník
Prečo spolupracovať s odborníkmi na jednotlivé témy? Technické nedostatky, ktoré ovplyvňujú najčastejšie praktickú stránku používania. Nesprávne zvolené materiály, s náročnou údržbou, krátkodobo praktické napr. svetlé farby na čalúnení, nepraktické dekorácie. Žiaľ zvyšujú prevádzkové náklady a často je nutné ich z dôvodu náročnosti po pár rokoch nespokojnosti vymeniť.
Dizajn nesmie byť nadradený funkčnosti, vďaka komunikácii trojuholníku investor-architekt-odborník …sa vyhnete napr. týmto chybám:
svetlé farby (rýchle zašpinenie), lesklý materiál (, technické nedostatky (záves nie je kde „zaparkovať“ bráni prieniku svetla),
Navrhnutie interiéru, so všetkým, čo k tomu patrí, nechávame na profesionálov.
Vytvorenie interiéru a dizajnu prenechávame profesionálom
Vytvorenie interiérového dizajnu je náročné, preto odporúčame aj my spolupracovať s architektmi a dizajnérmi. Z vlastnej skúsenosti vieme, že taká spolupráca má svoje výhody. Návrh a realizácia hodnotného priestoru, Vám po nejakom čase vráti náklady.
Ak porovnáme slovenské hotelové interiéri so zahraničím, vidíme že za hranicami sa vedia hotelieri „viac odviazať“, čo sa týka skĺbenia architektúry, farby a materiálov použitých v interiéri.
Krásnym príkladom sú napríklad stavby, kde dokázali dizajnéri spojiť minulosť s budúcnosťou alebo do moderných stavieb vniesli minulosť pomocou fotografií, či vďaka iným interiérovým doplnkom a dekoráciám.
Kontakt: Ing. Ivan Olejník, mobil: 0907 793 503, email: olejnik@ovitex.sk www.ovitex.sk
Farby v hoteloch
O farbách začnem citátom od Jany Hradeckej a kol.: Kniha Škola interiérového dizajnu.:
„…barva je jedním z najpodstatnějších nositelů atmosféry v interiéru; dokáže výrazně změnit jakýkoliv prostor, zanecháva dojem a spolu se vzory a strukturami pomáha vytvořit fascinujíci a krásne místo k životu. Barva je mocná – může očistit a oživit unavené prostory v domech, změnit náladu, pozvednut ducha.“
Tieto slová som už nechcela parafrázovať ani meniť, pretože jednoducho a jasne vystihujú silu a dôležitosť farieb v interiéri.
Rozhodovanie sa pri výbere farieb do komplexu akým je hotel potrebuje čas, myšlienku a nápad. Ide o investíciu na niekoľko rokov, práve preto to nie je vhodné zanedbať. Predstavte si, že si vyberiete nevhodné farebné kombinácie a po roku používania sa potvrdí, že je potrebná zmena – maľovať nanovo. Hrozná myšlienka, však?
Zatvorenie prevádzky, sťahovanie nábytku práca okolo maľovania alebo maľovanie za pochodu prevádzky, čo nie je vôbec vábivé pre hostí.
Pri farbách sa stretávame s témami ako sú vlastnosti farieb, význam farieb, symbolika farieb a psychológia farieb. V hotelovom dizajne sa budeme venovať skôr symbolike a psychológii farieb.
Čo dokážu farby spraviť v interiéri hotela?
- dobre vieme, že farby vplývajú na psychiku človeka, teda hotelových hostí
- farby vedia zmeniť priestor – opticky zmenšiť alebo zväčšiť miestnosť. Ak to potrebujeme.
- vedia prilákať alebo naopak odlákať Vašich zákazníkov
- majú veľký význam pri celkovom prepojení stavby, interiérových prvkov a myšlienky hotela
Veríme, že farby a ich správne použitie dokáže zvýšiť príjem hotela.
Farby použité na textíliách a ich zmena je jedna z najrýchlejších a najlacnejších investícií, ktoré výrazne zmenia vnímanie priestoru. Sú vo svojej podstate spotrebným materiálom, výrazne ovplyvňujúci celkový dizajn. Pozor čím väčšia investícia, tým opatrnejšia práca s intenzitou a množstvom farby.
Optické zmeny v priestore vďaka použitiu farby:
- Ak sú v miestnosti svetlé steny a tmavým odtieňom sa natrie len strop, miestnosť sa opticky zníži a predĺži.
- V prípade, že je strop svetlý a bočné protiľahlé steny sú tmavé, čelná stena taktiež svetlá – priestor sa zúži a predĺži.
- V miestnosti, kde sú svetlé bočné steny plus strop a tmavá zadná stena, dochádza k optickému priestorovému skráteniu.
Opticky môžete zmeniť vnímanie priestoru aj napr. pomocou závesov, ich umiestnenia a ich dĺžky. Reálny príklad máme z kancelárie, kde sme vďaka závesom predĺžili/zvýšili miestnosť.
Farebné ladenie interiérových doplnkov
V hoteloch ako aj iných interiéroch rozlišujeme použitie farieb na steny a farebné ladenie interiérových doplnkov. Pri výbere farieb na steny by sme mali byť opatrnejší, ak chceme predísť opätovnému maľovaniu. Nie je to ale vždy pravidlo. Ak má projekt stavby silnú myšlienku spojenú s výraznou farbou a interiérový dizajnér to dokáže využiť, nechávame si poradiť.
Základy o vplyve farieb na človeka
Je dobré vedieť nejaké základy o vplyve farieb na človeka, aby ste si nespravili zbytočné škody a straty financií. Predsa len je hosť pre Vás najdôležitejší a je pre Vás prvoradé, aby sa cítil príjemne aj vďaka použitým farbám. Vnímanie farieb sa odlišuje aj od charakteru človeka.
S myšlienkou hotela sa nesie aj plán hoteliera na akých klientov sa bude zameriavať. vymyslieť projekt tak, aby sa to páčilo všetkým, to nie je jednoduché, skôr nereálne. Všetko to podmieňuje aj výber farieb.
Tip: „Vyššie investície ako napríklad hotelové závesy vyberajte s nadčasovou rezervou. Prírodné odtiene sa ľahšie kombinujú a sú menej náročné celkové kombinovanie. „„ Dekoračné vankúše môžu byť rýchlou zmenou farby vo Vašej hotelovej izbe. „
Reálne príklady dizajnu v hotelovom interiéri
V nasledujúcich riadkoch si uvedieme pár reálnych príkladov dizajnu a ladenia farieb v hotelovom interiéri: hotelová izba, reštaurácia, recepcia…
Hotel Riverside Poprad: celý čiernobiely interiér s modrými doplnkami. Zariadenie pre športovcov: minimalizmus, energia, výzva.
Royal Apartments Aphrodite Palace***** kúpele Rajecké Teplice: honosnosť dodávajú zlaté prvky. Výrazné detaily v interiéri.
Hotel Svätojánsky kaštieľ***, Liptovský Ján: novo-zrekonštruovaný hotel z pôvodného renesančného objektu.
Spojitosť zlatej farby s bordovou evokujú pocit historickej vážnosti objektu.
Vila Meribel*****, Tatranská Lomnica: nadčasové prírodné odtiene so štruktúrou v kombinácii s jemným leskom
Hotel Európa****, Poprad: zlatá farba s tmavým masívnym nábytkom vytvárajú luxusný priestor, k tomu objem závesov esteticky zvyšuje stiahnutie do látkových úchytov.
Hotel Arkáda***, Levoča: minimalizmus s nápadom, moderné farby a vzory
Ďalšie fotografie reálnych klientov.
Farby, ktoré v hoteloch nesklamú, ale pomôžu:
Novými trendami v hoteloch sú odtiene prírodnej. Mc Donalds redizajn nový marketing mení sa zmýšľanie klientov aj klientská základňa po 20 rokoch. V mnohých novootvorených hoteloch prevládajú prírodné odtiene zemitých farieb a farby sú len doplnkom interiéru.
Veľmi opatrne s ostrými farbami minulých desaťročí. Hotely s oranžovými, zelenými stenami už možno poňať ako rodinné hotely vo vnímaní klientov. Jemnejšie opatrnejšie používanie menšie plochy stien, doplnky, pásy tapety. Aj hotelový hostia sú omnoho vnímavejší na výrazné farby.