Rozhovor s Ing. Kamilou Olejníkovou, majiteľkou firmy Ovitex s.r.o.
Článok – Časopis Zisk, 2015.
1. Koľko rokov sa už pohybujete v podnikateľskej sfére? A ako ste začínali?
Začala som skokom. Po ukončení štúdia na VUT v Brne, na Fakulte Podnikateľskej, som sa vrátila do Popradu. Moja mamka v tom čase už takmer desiaty rok bojovala so zákernou chorobou. Bolo to veľmi náročné, zvlášť posledné týždne, zosúladiť prácu i ťažkú situáciu v rodine…
Pamätám si na deň, keď mamina zomrela a na zlomový moment, keď som si prvýkrát sadla za jej stôl a pocítila silu rozhodnutia, že sa nevzdám a rodinnú vlajku s úctou a vďakou ponesiem ďalej.
2.Čomu sa teraz venuje Vaša firma?
Zhmotňovaniu krásy, hľadaniu originality domova, vytváraniu pohody. Dnes predáva atmosféra a dizajn.
Firemným zámerom je prostredníctvom tkanín a ich vlastností, ladiť interiéry hotelov a penziónov, rodinných domov, kde sa vďaka atmosfére môžete uvoľniť a zároveň načerpať nové sily.
Hnacím motorom našich realizácií je vyzdvihnúť textíliami zámer investora, architekta, majiteľa a pomôcť mu odlíšiť sa, prejaviť „dušu“ priestoru.
Závesy, záclony, dekoračné vankúšiky, rímske roletky, posteľné obliečky sú prvkami tepla, pohodlia a emócií. Výsledkom sú jedinečné interiéry, ktoré sú zároveň praktické a minimalizujú dodatočné náklady a námahu na údržbu.
Posledný rok sme sa zamerali aj na dlhodobý projekt emailingu. Posúva nás to míľovými krokmi vpred.
Pochopila som, že pre rast firmy a väčší úžitok pre klientov, je potrebné investovať čas do zaznamenávania realizácií a zároveň odovzdávania našich skúseností a vedomostí prostredníctvom odborných článkov a fotografií. Na začiatku som mala strach „odkryť chrbát“ a prezradiť to najlepšie, čo za tie roky viem. No opak je pravdou.
V súčasnosti pracujem na spisovaní toho najlepšieho z našich vedomostí, aby sme tým obohatili klientov. Podnikanie je obojstranná cesta spolupráce medzi podnikateľom a klientom, ktorú treba vybudovať a udržiavať pomocou dôvery a profesionality. To pomáha a oprávňuje zachovať si maržu a hrdosť na svoju firmu. Tento proces je dlhodobý, nie je možné urýchliť ho. Na druhej strane prináša dôveru nových klientov, pridanú hodnotu pre tých súčasných a rastúce prezentačné možnosti.
3. Ako pristupujete k zmenám v práci aj v živote?
Zmena je život, je nevyhnutná. Zmeny treba prijímať ako možnosť rastu a inovácií. V priebehu podnikania sme prešli niekoľkými etapami prudkých zmien na trhu.
Mala som obdobie, keď som narazila na môj strop. Cítila som vlastné obmedzenia. Vnímala som hraničný počet ľudí „ na palube“, ktorý viem zladiť s mojím osobným životom.
Dnes som už opäť v radostnej fáze nových možností. Vždy je to hlavne v hlave. Vďaka môjmu priateľovi koučovi Petrovi Urbancovi som získala nové zručnosti a náhľady. Petrova veta: „Tvrdý k systému, mäkký k ľudom”, ma ako podnikateľku navždy zmenila.
Precítila som silu pravidiel a interných procesov. Zatiahla som ručnú brzdu pre fiktívne sociálne cítenie, ktoré naopak vnútropodnikovým vzťahom škodilo. Bolo to dôležité uvedomenie, otvorilo mi oči a ukázalo nové dovtedy pre mňa nevídané možnosti. Teším sa na ďalší rast a ďalšie zmeny.
4. Aký je Váš cieľ v podnikaní?
Živá, flexibilná firma, ktorá pulzuje realizovaním klientových potrieb. Zároveň je miestom na osobnostný rozvoj a sebarealizáciu ľudí, ktorí ju tvoria. Za posledných pár rokov viem, že iba ľudia ktorí sú spokojní, motivovaní a uplatňujú svoje talenty v práci, môžu každý deň zdvíhať s úsmevom telefón, pochopiť želania klienta a pomáhať “stúpať po rebríku” celej firme.
Cítim, že to musí rásť paralelne…ľudia a firma. Cieľ firmy je ako semienko. Potrebuje byť zasadené do prijímajúceho prostredia, pochopené, kŕmené denne dobrou energiou, pravidelne zalievané drobnými výsledkami, aby vyrástol pevný strom a v tom správnom období prinášal ovocie.
5. Kto sú Vaši klienti a čo im viete ponúknuť?
Naši klienti sú hoteliéri ale aj individuálny klienti, ktorí cítia význam, silu a krásu tkanín. Ale aj tí, ktorí to iba cítia a chcú si nechať poradiť. Ponúkame im to, čo potrebujú :-). Pomoc pri dotvorení krásneho interiéru vďaka textíliám, jedinečnej atmosféry, pri zdvíhaní latky v kvalite služieb, partnerskú a tvorivú spoluprácu, flexibilnosť a pružnosť.
6. Aké sú Vaše najúspešnejšie projekty?
V rámci našej práce je najúspešnejší každý projekt, ktorý odovzdáme. Teší nás rozrastajúca sa galéria realizácií, kde v tomto roku pribudol napríklad novootvorený päťhviezdičkový hotel APHRODITE PALACE ***** v Rajeckých Tepliciach. Určite nás posúva spolupráca s hotelmi ako Aquacity**** Poprad, Kukučka **** Tatranská Lomnica, novootvorená Zelená lagúna**** na Domaši ale napríklad aj slovenské veľvyslanectvo v Helsinkách.
Ak máte záujem si pozrieť aj fotografie realizácií, nájdete ich na našej stránke ako Referencie.
No radosť nám robia všetky projekty, kde sa investori odvážia vytvoriť niečo odvážne a výnimočné a my sa môžeme spolu podieľať.
7. Ovplyvnila Vás kríza?
Poznám len krízu dobrých nápadov :-). Najlepší recept na krízu je odstrániť televíziu.
Informácie si zásadne vyberám, rada čítam a ešte radšej mám konkrétne príbehy, inšpirácie úspešných ľudí.
8. Na čom staviate? Aké sú piliere Vášho podnikania?
Otvorenosť, komunikácia a akcia.
Otvorenosť k novým smerom, klientom, požiadavkám trhu, ku kolegom. Otvorenosť necháva všetky tie úžasné vlny inšpirácie doraziť k našim brehom. Bez nej by odumrel život vo firme.
Komunikácia je mojou vášňou, cítim že slová majú veľkú silu. Slová na obchodných stretnutiach, webových stránkach, slová na pracovných poradách a samozrejme slová našich klientov…ich túžby a potreby. Slovo je mostom pre nádherné zhmotňovanie našich nápadov, tvorenie a budovanie vzťahov a štartérom akcie.
9. Ste mladá žena, matka a manželka plus podnikateľka. Čo Vás inšpiruje, motivuje ísť stále ďalej?
Asi u väčšiny podnikateľov je kumšt zladiť súkromný život s podnikaním. Roky som fungovala s horúcou krvou obchodníka.
Čiastočne som prehodila výhybku po narodení mojej dcérky. Dcérku som, ako rozbehnutá podnikateľka, dala v dvoch rokoch do jasličiek. V štyroch mi povedala: “Mama ja chcem byť s Tebou” a to je moja súčasná motivácia.
Základom komunikácie je počúvanie a počúvať svoje dieťa znamená, byť otvorený novému. Dochádzku v škôlke sme teda ukončili a ja sa venujem rozvoju firmy novým spôsobom. Objavila som silu time managmentu.
Učím sa delegovať, držať sa zámeru a mnohému inému. Tak aby som dozrievala ako žena a mama a zároveň dlhodobo rástla ako podnikateľka.
Ak máte záujem dozvedieť sa viac o firme Ovitex s.r.o. a o našich produktoch, navštívte našu stránku: www.ovitex.sk.
Prajem Vám inšpirujúce chvíle v každom dni,
Ing. Kamila Olejníková